?>
/ Tunga fordon / Scania / Verksamhet

En dag på Berners Tunga Fordon i Östersund.

Klockan är strax före halv sex på morgonen. Det är fortfarande mörkt och det kommer att dröja en stund innan det ljusnar. Parkeringen är täckt av nysnö och det är kallt. Vi befinner oss utanför Berners Tunga Fordons anläggning på Fyrvalla i Östersund. Plötsligt rullar en bil in och stannar framför grindarna. Det är golvverkmästaren Ronnie Lubell som möter upp oss och inleder sin arbetsdag med att låsa upp och larma av. Vi går in i butiken och stampar snön av skorna. Lysrören kämpar sig igång och det känns som om det är lugnet före stormen. Fler och fler medarbetare ansluter och den välbesökta kaffemaskinen börjar frusta i hörnet. Inne i verkstaden rullar bilarna in och ut ur skeppen. Luften är torr och det luktar olja och avgas.

I samma ögonblick som Ronnie sätter igång att planera upp dagens verkstadsarbeten börjar Sulleyman städa upp efter bilarna som körts ut. Sulleyman är lokalvårdare på anläggningen i Östersund och ser till att allt hålls rent och fräscht efter varje bil som varit inne.

Klockan börjar närma sig sju och det är snart dags för mekanikerna att sätta igång med dagens ordrar. På Berners Tunga Fordon finns i dagsläget 53 mekaniker och 20 av dessa arbetar i Östersund. Verkstaden är som vanligt fullbelagd och i de 16 skeppen kryper mekanikerna under, över och runt bilarna och utför alltifrån planerad service till reparationer och andra modifieringar.

Ungefär samtidigt tar reservdelssäljaren Roger Jacobsson emot dagens första leverans av gods. Varje morgon anländer gods via en automatisk påfyllning som lagersystemet själv håller reda på. Delarna kommer från Scanias centrala lager som ligger i Opglabeek i Belgien och leveranstiden ligger vanligtvis på tre dagar. Scania har dock även ett så kallat “akutlager” i Södertälje. Härifrån går det att beställa gods till kunder som är i akut behov av reservdelar. Vanligtvis levereras delarna redan dagen efter beställning. Roger prickar av allt inkommande gods och stämmer av mot de medföljande listorna för att se så att inget saknas. Delarna som är beställda till kunder sorteras med omsorg i ett särskilt fack.

Morgonmöte

Under morgonmötet utvärderar Ronnie Lubell verksamheten tillsammans med personalen. Vad har varit bra och vad kan göras bättre?

Kring halv tio är det dags för dagens första möte. Under det återkommande morgonmötet samlas hela personalstyrkan på lagret för att tillsammans utvärdera gårdagen. Man går igenom vad som varit bra eller om det uppstått några problem som man kan dra lärdom av. Det är högt i tak och alla får komma till tals. På detta sätt får alla inom organisationen insyn i den dagliga verksamheten och syftet är att man ska känna sig delaktig och kunna arbeta smartare och mer effektivt. Morgonmötet genomförs inte bara i Östersund utan även på anläggningarna i Sundsvall, Sollefteå och Sveg.

Här arbetar reservdels- och servicesäljarna, alltså Berners Tunga Fordons ansikten utåt.

Efter mötet går vi vidare till kundmottagningen. Här arbetar reservdels- och servicesäljarna, alltså Berners Tunga Fordons ansikten utåt. Servicesäljarna är de som håller kontakten med kunderna, både via telefon och över disk. Man bokar in jobb för de kunder som är i behov av hjälp med sina fordon. De arbetar även proaktivt genom att följa upp ärenden hos kunder som kan ha missat att göra vissa åtgärder eller som efter analys kan vara i behov av en reparation. Syftet med detta är att hjälpa kunderna att minska stillestånd.

Leif

Leif Walseth, ett av Berners Tunga Fordons ansikten utåt. Leif är servicesäljare och bokar bland annat in verkstadsjobb.

Bakom servicesäljarna sitter serviceadministrationen. Dessa har bland annat hand om förplaneringen av inbokade jobb. En förplanering görs med syfte att spara tid både för kunden och för mekanikern. Serviceadministratör Torbjörn Norberg förklarar.
– Säg att en kund ringer oss och till exempel misstänker ett luftläckage på framaxeln. Efter utfrågning av kunden gör vi en bedömning att det i detta fall skulle kunna vara luftbälgarna som är trasiga.
Genom förplaneringen ser man till att delarna som behövs för reparationen finns tillgängliga. Behövs inte alla delar återgår de till reservdelslagret.
– På så sätt blir vi mer effektiva och sparar tid för kunden, avslutar Torbjörn.

Klockan närmar sig tolv och det är dags för lunch. I personalmatsalen samlas nästan hela personalstyrkan. Mikrovågsugnarnas plinganden avlöser varandra och efter en stund sprids ett virrvarr av dofter från de medhavda lunchlådorna. Det är stimmigt och stämningen är gemytlig. Det är nära till skratt och det diskuteras alltifrån snöskotrar till kommande arbetsuppgifter.

Bromsprov

Hos Berners Tunga Fordon får du hjälp med att släcka 2:or, oavsett vilket märke du kör.

Arbetsdagen fortsätter och under eftermiddagen kollar vi in både den nya däckverkstaden och när Ronnie genomför ett bromsprov.
– Vi hjälper kunderna att släcka 2:or så att de inte behöver åka tillbaka till bilprovningen efter reparation, det gäller oavsett om de kör Scania eller något annat märke, förklarar Ronnie.
Kring klockan tre är det dags för dagens andra möte när administrationen träffas för att kvalitetssäkra morgondagen. Man går igenom inbokade jobb för att se till att man är så förberedda man kan när kunderna kommer in med bilarna. Kort och gott en genomgång av morgondagens verksamhet så att det går att fördela resurserna optimalt.

Däckverkstad

Den nya däckverkstaden med lager, maskiner och försäljning.

Vid halv fyra lämnar vi anläggningen samtidigt som arbetsdagen avslutas för de flesta. Nu är det dags för kvällsskiftet att ta över. Två mekaniker arbetar från eftermiddagen fram till midnatt och sköter driften på egen hand med alltifrån åtgärder på bilar i verkstaden till att ta emot kunder i butiken. I morgon börjar allt om igen.