?>

Vägarnas superhjälte - med Årvågs Bärgning och Mek AB from bernersberattar on Vimeo.

/ Tunga fordon

Vägarnas superhjälte

med Årvågs Bärgning och Mek

Det är en tisdag i maj och 24 grader i luften. Vi befinner oss på Hagvägen i Östersund där Iver Årvåg sitter på parkeringen i en mörkblå fåtölj och kisar mot solen. Bakom honom står en Scania R580 från år 2017 – Sveriges största bärgningsbil.

Det är en variation som inte går att beskriva på något vettigt vis.

Iver är i grunden en rörmokare från Norge som efter en tid inom industrin började sin karriär som bärgare i början på 00-talet. Idag är han en av tre personer som arbetar på Årvågs Bärgning och Mek och som, efter en hektisk vinter med mycket snö och många jobb långt hemifrån, nu kan andas ut en smula.

– Vintern har varit rent ut sagt hysterisk, men väldigt rolig, berättar han.

Närmast i bild är Iver Årvåg - en rörmokare som blev bärgare.

Att hans trivs med sitt jobb går inte att ta miste på och nog är det nödvändigt att trivas med sitt jobb som bärgare för att orka med det. Iver berättar till exempel om dagar och nätter då han har varit ute på ett bärgningsuppdrag i 20 timmar och varit så trött så han inte orkat ta sig hem.

Mycket detaljrikt och porträtterande beskriver han de kontraster som följer yrket – om snabba och bekväma jobb som trasiga bussar nere på stan och tungbärgningar på avlägsna platser som kräver både nödproviant och klädombyte.

– Det är en variation som inte går att beskriva på något vettigt vis och det finns alltid någonting att göra, sammanfattar han.

Årvågs senaste bärgningsbil är en Scania R580 och är störst i Sverige. I sidled klarar den att lyfta 40 ton.

Förutom bärgning tar Iver och hans kollegor på sig en mängd olika uppdrag. De sysslar med allt inom tungbärgning, svarvning och svetsning och hanterar allt som kommer in – från barnvagnar till bandtraktorer och ångbåtar. De ägnar sig även bland annat åt egen tillverkning och försäljning av bärgningsverktyg.

Det är ju en ganska skön känsla att sitta och gunga fram i en ny Scania.

På frågan om vem som gör vad så får vi svaret att de hjälps åt eftersom de är bra på olika saker. Att kvalitet och noggrannhet står i centrum är tydligt.

– Vi hanterar så stora värden så det är viktigt att tänka till. Man vill ju inte göra bort sig om man ska bärga ett nytt ekipage som är värt ett par miljoner, förklarar Iver.

Därför är det viktigt att ha bra grejer och samtidigt få hjälp att hitta bra lösningar när det uppstår problem. Det är sådana gånger han vänder sig till Scania och Berners Tunga Fordon.

– Jag servar alltid bilen på Berners. Ibland har jag omöjliga frågor, men vi löser det också. De kan nog bitvis vara less på mig, men det löser sig alltid, säger han med ett varmt skratt.

Kollegor framför Årvågs Scania R580.

På frågan om vad som är det bästa med jobbet har Iver först svårt att bestämma sig för ett svar.

– Men det är ju en ganska skön känsla att sitta och gunga fram i en ny Scania. Sitta och mysa, lyssna på radion och känna att man kan köra hur långt som helst utan att bli less, avslutar han.

Fakta om Sveriges största bärgningsbil

Rotarbärgare servad och levererad av Berners Tunga Fordon.

Lastbilen är en Scania R580, årsmodell 2017 med en kanadensisk påbyggnation och 580 hästar.

Det är en så kallad rotatorbärgare, vilket innebär att den är runtomsvängande och ger ett finare tag och mindre brytskador än andra bärgare.

Det är en våldsam pjäs som lyfter 40 ton på sidan och 50 ton bakom sig, utrustad med fem vinschar för olika tillfällen. Chassit har en dubbelram och är förstärkt med extra plåt utvändigt för att ännu bättre klara vridningar som uppstår i samband med jobb.

Växellådan är manuell och bilen är både servad och levererad av Berners Tunga Fordon.